نمک طبی کم سدیم وارد بازار شد
به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا :نمک طبی کم سدیم و رژیمی برای اولین بار در ایران تولید ، در تمام استانها توزیع شده است.

پرویز عبادی، مسوول فنی و تحقیقات و توسعه شرکت تولید کننده نمک تصفیه شده در گفت و گو با خبرگزاری ایانا گفت: تحقیقات بر روی تولید یک نمک کم سدیم و بدون عوارض جانبی نزدیک به 5 سال طول کشید و در حال حاظر این نمک به عنوان یک نمک طبی ثبت اختراع شده است.

وی افزود: از 2 ماه پیش تاکنون ، بیش از 30 تن از این نمک تولید و در قوطی های 200 گرمی با قیمت 9 هزار و 500 ریال به تمام استانها عرضه شده است

عبادی عنوان کرد: با مصرف نمکهای معمولی، سدیم در بیرون سلول قرار می­گیرد ، اما همزمان با این مساله لازم است به ازای هر یک اتم سدیم، 2 اتم پتاسیم در درون سلول وجود داشته باشد تا با حفظ تعادل فشار اسمزی داخل و خارج سلول ، مانع از جذب آب اضافه و جاقی کاذب شود.

وی افزود:‌ بسیاری از دامداران با آگاهی از همین موضوع در جیره غذایی دام های خود نمک زیادی می­ریزند تا سریعتر چاق شوند.

وی ادامه داد: عدم تعادل فشار اسمزی در سلولهای موجود در رگهای خونی، خشکی یک طرفه غذا ، و در نتیجه افزایش فشار خون، پاره شدن رگها و خونریزی مغزی را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: هر چند تا کنون انواع نمکهای رژیمی توسط کشورهای خارجی تولید شده است، اما این نمک دارای ترکیبات اضافه­ای بودند که طعم شور نمک را حذف می­کردند و در نتیجه مصرف آنها بالاتر از حد مجاز بود.

عبادی اظهار داشت: نمک طبی کم سدیم، حاوی مقداری پتاسیم است که با مصرف آن و جذب همزمان سدیم و پتاسیم ، باعث انعطاف پذیری رگها و بهبود عملکرد کلیه و قلب می­شوند و از بروز سکته مغزی جلوگیری می­کند.

وی گفت: نمک طبی در مقایسه با نمک های معمولی شوری بیشتری دارد و به همین دلیل میزان مصرف آن کمتر از حد مجاز روزانه خواهد بود.

وی تصریح کرد: هر چند با تحقیقات انجام شده، مصرف بیش از اندازه این نمک عوارض جانبی در بر نخواهد داشت، اما توصیه می­شود افرادی که بیماری کلیوی و قلبی دارند قبل از مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا